فنون چیدمان کالاها در قفسه‌های فروشگاه‌

در ادبیات بازاریابی منظور از نقطه خرید یا point of sale همان فروشگاه است. بیشتر تصمیم‌گیری‌های خرید در خود فروشگاه‌ها انجام می‌شود. بر اساس تحقیقات علمی به عمل آمده ۶۶ درصد از همه تصمیم‌ها در زمانی گرفته می‌شود که افراد در فروشگاه‌ها هستند به همین خاطر  قفسه بندی چیدمان فروشگاه‌ها نقش بسیار مهمی را در خرید تصمیم گیری خرید مشتریان دارند.

صاحبان فروشگاه باید بر اساس استراتژی‌های فروش و بازاریابی خود کالاهای خود را در این قفسه‌ها به نمایش بگذارند.

چیدمان کالاها

انواع چیدمان بر اساس فضای فروشگاه

تکنیک چیدمان زاویه دار

این نوع چیدمان همان طور که از اسمش پیداست کلیه محصولات در قالب‌های زاویه دار به صورت کاملا مهندسی چیده شده‌اند. این یک نوع تکنیک چیدمان محصولات در فروشگاه‌ها به حساب می‌آید که اغلب برای نمایش محصولات بیشتر در فضای کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است چیدمان از جلو در پایین ترین سطح مقطع خود قرار دارد و از عقب در بالاترین نقطه سطح خود قرار می‌گیرد و این نوع نحوه چیدمان باعث می‌گردد بسته به منطقه دید استرچ و سطح دید و در دسترس که بعدا توضیح مفصل خواهیم داد نقاط قابل دسترسی برای دید مخاطب و یا مشتری صورت پذیرد.

چیدمان کالاها

چیدمان رنگی

این نوع تکنیک در ترکیب با چیدمان زاویه دار که قبلا توضیح داده شده بود مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکنیک رنگ‌های متضاد به صورت کاملا هوشمندانه مشتری را به صورت شگفت انگیزی به خود جذب می‌کند. باید حتما عامل‌های بصری را در نحوه چینش محصولات خود در فروشگاه مد نظرد داشته باشیم.

به عنوان مثال در یک فروشگاه بزرگ و حرفه‌ای بسیار بعید است که دسته سبزیجات سبز رنگ و یا میوه‌های غیر همرنگ را به صورت یکجا در کنار هم ببینیم. معمولا سبزیجات سبز رنگ را در کنار سایر سبزیجات با تم رنگی سبز قرار می‌دهند تا یک هارمونی جذاب به وجود بیاید.

چیدمان کالاها

انواع چیدمان از نظر دسترسی مستقیم خریدار به کالا:

منطقه استرچ
عموما تمامی قفسه‌هایی که بالاتر از 1.5 متر از سطح زمین قرار دارند در این محدوده قرار می‌گیرند.

منطقه سطح دید
این قفسه‌ها دقیقا در سطح دید مشتری یا زیر آن قرار دارند بنابراین محصولاتی که دراین مکان قرار دارند شانس بیشتری برای فروش دارند.

منطقه در دسترس
قفسه‌های این محدوده نیز در محدوده دید مشتری قرار دارند بنابراین محصولات این قفسه‌ها نیز از شانس بالایی برای فروش برخوردار می‌باشند.

منطقه خارج از دسترس
به واسطه موقعیت فیزیکی بسیار پایین این قفسه‌ها عملا خارج از محدوده دید مشتری می‌باشد به همین دلیل محصولات این قفسه‌ها بدترین جا برای فروش می‌باشند. عمدتا از این قسمت برای محصولات سنگین‌تر که واحد‌های اصلی با اوزان کمتر در قفسات بالا جای می‌گیرد استفاده می‌گردد.

نکته: لازم به ذکر است در خصوص قفسه‌ها باید مخاطب هدف را در نظر بگیریم به طور مثال در خصوص محصولاتی که مخاطب آن‌ها بچه‌ها یا خرد سالان هستند منطقه eye level  تغییر می‌کند.

منبع : کتاب بازاریابی فانوسی

نویسنده : مجید رویگر حقرو

چیدمان کالاها

 

 

 

اشتراک گذاری:

سبد خرید

به دلیل نوسانات بازار ارز لطفا قبل از ثبت سفارش تماس بگیرید

02164056 داخلی 5004 - 5003 / 09038009586 / 09031004279

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فیلتر براساس قیمت
فیلتر قیمت - slider
800,000 تومان62,130,000 تومان
فیلتر براساس برند
فیلتر براساس برند
فیلتر براساس قیمت
فیلتر قیمت - slider
800,000 تومان62,130,000 تومان