تکنیک‌های بازاریابی حسی در فروشگاه‌ها

در جهان امروز و به خصوص در حوزه بازاریابی انقلابی در حال رخ دادن است. هرروز که وارد دنیای بازاریابی می‌شویم با یک کشف جدید در گوشه‌ای از جهان روبرو می‌شویم که مسیر را برای صعود بسیار کاربردی و جذاب می‌کند. ازین جمله می‌توان به تکنیک‌های بازاریابی حسی و تاثیر آن در فروشگاه‌ها اشاره نمود که در ذیل به نمونه‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنیم.بازاریابی

  • اهمیت رایحه در بازاریابی حسی

در بازاریابی حسی موضوع رایحه را می‌توان به چند صورت متفاوت و با چند هدف به کار برد. آن‌ها را می‌توان به عنوان تدابیر بازاریابی برای تبلیغ محصول و در بازاریابی راهبردی برای متمایز سایزی ارتقای جایگاه  و تقویت تصویر ذهنی برند استفاده کرد.

در خصوص اهمیت رایحه در چشم انداز خدمات می‌توان به یک فروشگاه خواروبار فروشی در استکهلم اشاره نمود که برای مدتی محدود از رایحه مصنوعی پرتقال در بخش میوه و سبزی استفاده کرد و این امر منجر به افزایش چشمگیر فروش پرتقال شد.

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که موسیقی روی رفتار مردم در رستوران موثر است. موسیقی با ضرب آهنگ تند موجب می‌شود تا مشتریان زودتر میز خود را ترک کنند تا فضای نشستن برای مشتریان بعدی نیز مهیا شود پخش این نوع موسیقی برای رستوران‌های فست فود زنجیره ای و ناهارخوری‌ها که گردش مشتری بیشتری دارند می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین موسیقی با ضرب آهنگ کند تر را میتوان هنگام شب پخش کرد تا موجب شود مشتریان زمان بیشتری در رستوران بمانند و غذای بیشتری سفارش دهند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که ضرب آهنگ موسیقی روی درک افراد از زمان تاثیر می‌گذارد. پؤوهشی که در مجله روان شناسی و بازاریابی چاپ گردیده نشان داد که موسیقی با ضرب آهنگ کند موجب افزایش بازخورد عاطفی شده و باعث می‌شود زمان انتظار برای مشتریان کوتاه‌تر جلوه کند.

حسی

  • رایحه های ملایم اثری عمیق دارند

پژوهشگران در مطالعه‌ای دو جفت کفش نایک مشابه هم در دو اتاق متفاوت ولی ظاهرا شبیه به هم گذاشتند و تنها تفاوت بین اتاق‌ها این بود که در یکی از اتاق‌ها بوی ملایمی از گل‌ها پخش شده بود و در نهایت نتیجه این شد که 84 درصد شرکت کنندگان کفش‌هایی که در اتاق معطر بود را ترجیح دادند و با وجود قیمت بالاتر نسبت به کفش‌های اتاق دیگر، کفش‌های اتاق معطر را خریداری کردند. چرا که به نظر می‌رسید کفش‌هایی که در اتاق معطر هستند گران قیمت‌تر باشند.

بازاریابی

  • اثر موسیقی در بازاریابی حسی

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که موسیقی روی رفتار مردم در رستوران موثر است. موسیقی با ضرب آهنگ تند موجب می‌شود تا مشتریان زودتر میز خود را ترک کنند تا فضای نشستن برای مشتریان بعدی نیز مهیا شود پخش این نوع موسیقی برای رستوران‌های فست فود زنجیره‌ای و ناهارخوری‌ها که گردش مشتری بیشتری دارند می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین موسیقی با ضرب آهنگ کند تر را می‌توان هنگام شب پخش کرد تا موجب شود مشتریان زمان بیشتری در رستوران بمانند و غذای بیشتری سفارش دهند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که ضرب آهنگ موسیقی روی درک افراد از زمان تاثیر می‌گذارد. پؤوهشی که در مجله روان شناسی و بازاریابی چاپ گردیده نشان داد که موسیقی با ضرب آهنگ کند موجب افزایش بازخورد عاطفی شده و باعث می‌شود زمان انتظار برای مشتریان کوتاه تر جلوه کند.

صدای استار باکس را بشنو

قهوه خانه‌های “موسیقی را بشنو” متعلق به استار باکس بخش‌های خاصی دارند که در آن بخش‌های مشتریان می‌توانند روی صندلی راحی نرم نشسته و در فضایی دلپذیر به موسیقی گوش فرا دهند. در نتیجه مشتریان زمان بیشتری در آنجا مانده و سفارش بیشتری می‌دهند. هم قهوه و هم موسیقی و غیره

همچنین فروشگاه‌های “موسیقی را بشنو” میزبان هنرمندانی با اجرای زنده می‌باشند به علاوه هر قهوه خانه استار باکس تا بیست ترانه پخش می‌کند و از این طریق برای هنزمندان جویای نام فرصت بیشتر دیده شدن را فراهم می‌کند تا به موفقیت‌های بیشتری در آینده دست یابند. تا کنون تنهار اندکی از قهوه خانه‌های استار باکس از این مفهوم استفاده کرده‌اند اما این مفهوم ایده‌ای است که مورد کاوش قرار گرفته و توسعه خواهد یافت.

موسیقی

برگرفته از کتاب بازاریابی حسی نوشته برتیل هولتن ترجمه دکتر احمد روستا و مجتبی صفی پور رشوانلو و منصوره واثق نشر بازرگانی

 

اشتراک گذاری:

سبد خرید

به دلیل نوسانات بازار ارز لطفا قبل از ثبت سفارش تماس بگیرید

02164056 داخلی 5004 - 5003 / 09038009586 / 09031004279

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فیلتر براساس قیمت
فیلتر قیمت - slider
1,100,000 تومان57,000,000 تومان
فیلتر براساس برند
فیلتر براساس برند
فیلتر براساس قیمت
فیلتر قیمت - slider
1,100,000 تومان57,000,000 تومان