اصل تایید اجتماعی (Social Proof)

اصل تایید اجتماعی

مبنای اصل تایید اجتماعی خیلی ساده است: چون بقیه آن فروشگاه یا کالا را تائید می‌کنند، پس حتما خوب است. اصل تایید اجتماعی می‌گوید مردم بر اساس این که دیگران چه چیزی را دوست می‌دارند در مورد درست یا غلط بودن  موضوعات قضاوت می‌کند به عبارت دیگر ما انجام رفتاری در موقعیت خاص را همان قدر درست می‌بینیم که دیگران را انجام می‌دهند و یا درست می‌پندارند.

تایید اجتماعی در بسیاری از امور زندگی ما ازجمله خرید تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال بسیاری از رستوران‌ها با وجود ارائه‌ی غذای با کیفیت و داشتن محیط شیک نسبت به مغازه‌ی بغل دستی خود که کیفیت و محیط مشابهی دارد مشتریان بسیار کمتری دارند؟ فکر می‌کنید دلیل‌ این موضوع چیست؟ دلیل آن تایید اجتماعی است که آن رستوران‌ها را دچار ناکامی کرده است زیرا کافی است مشتریان جدید ببیند که از یک رستورران بیشتر استقبال می‌شود تا آن‌ها  هم همان رستوران را انتخاب کنند.

در فضای مجازی هم حتی زمانی که جایی کامنت می‌گذاریم یا برای محصولی نظرات Review می‌نویسیم هم به نوعی داریم تایید اجتماعی انجام می‌دهیم. زیرا سایر مشتریان بر اساس نظر ما، کالا یا خدمتی را انتخاب می‌کنند یا رد کنند.

با توجه به تاثیر بسیار زیاد کاربرد بسیار زیاد اصل تایید اجتماعی در فرایندهای فروش فروشگاه در زیر به برخی از تکنیک‌های اصل تایید اجتماعی اشاره می‌شود.

تکنیک مشابهت

ما افرادی را که به ما مشابهت زیادی دارند دوست می‌داریم، این شباهت می‌تواند در مواردی از قبیل نظریات، ویژگی‌های شخصیت، ی سوابق مختلف و حتی شیوه زندگی کردن باشد.

فروشندگان اتومبیل آموزش می‌بینند تا هنگام ورود به مشتریان نمایندگی‌های فروش اتومبیل به دنبال شواهدی باشند که نوع احساس مشابه بودن را در مشتری القا نماید این فروشندگان اگر در صندوق عقب ماشین وسایلی مانند چادر مسافرتی باشد اذعان می‌کند که چقدر مسافرت و کمپ در خارج از شهر علاقمند هستند.

جذابیت فیزیکی

مطالعات نشان می‌دهد که افراد حتی ویژگی‌های مثبتی هم چون با استعداد بودن مهربانی درستی و با ارزشی را به افراد دارای جذابیت های فیزیکی بیشتر از سایرین نسبت می‌دهند مثلا مردم تمایل دارند از فروشنده‌ای که از لحاظ فیزیکی جذابیت و زیبایی دارند خرید بیشتری را انجام بدهند.

تعریف و تمجید

اکثر مردم درباره تعریف و تمجید هسیب پذیر هستند. آسیب پذیری در برابر تعریف و تمجید ( واکنش ناخودآگاه به تمجید ) باعث می‌شود که مشتریان در بسیاری از مواقع کسانی موافقت کنند که از آنها تعریف و تمجید می‌کنند.

 

اشتراک گذاری:

سبد خرید

به دلیل نوسانات بازار ارز لطفا قبل از ثبت سفارش تماس بگیرید

02164056 داخلی 5004 - 5003 / 09038009586 / 09031004279

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فیلتر براساس قیمت
فیلتر قیمت - slider
1,100,000 تومان57,000,000 تومان
فیلتر براساس برند
فیلتر براساس برند
فیلتر براساس قیمت
فیلتر قیمت - slider
1,100,000 تومان57,000,000 تومان